Even eerst ter verduidelijking ... er zijn updates en upgrades. Een update is het ophalen van gewijzigde Odoo code binnen jouw huidige versie en dat moet je zo goed mogelijk opvolgen. Een upgrade is een migratie naar een nieuwe Odoo versie.
Voor je het weet is er weer een jaar voorbij en komt Odoo weer met een nieuwe versie. Zalig toch maar het betekent sowieso extra werk voor u ...
Als Odoo zelf jouw database host (Odoo Online) moet je eerst een test kopie maken van je database en wordt er van je verwacht dat je zelf door al je processen loopt om te checken of er zich problemen stellen. Als dat zo is kan je bij Odoo een ticket indienen zodat zij het probleem kunnen fixen. Dit zit inbegrepen in jouw licentiekost dus geen extra kosten. Het vraagt alleen jouw tijd en je beslist volledig zelf wanneer je dat doet. Je kan bij Odoo Online ook achterblijven als je wil maar dat is jammer natuurlijk ... er gaat zeker wel iets moois bij de vernieuwingen zitten.
Als jouw database beheerd wordt door een partner (Odoo.sh of On-premise) omdat je voor custom code koos, gaan hier wel extra kosten aan verbonden zijn. Jouw partner moet er in eerste instantie voor zorgen dat die code aangepast is aan de nieuwe versie met het nodige testwerk. Dan zal deze voor u een nieuwe omgeving opzetten waar jij de geüpgrade database kan uittesten ... extra kosten die niet zijn inbegrepen in de licentie. Dit gaat uw tempo om de nieuwe versies te volgen zeker vertragen maar het is niet zo erg op zich ...
Als het past in jouw planning en budget, volg zeker zo goed mogelijk mee want je kan genieten van heel wat verbeteringen maar weet dat Odoo buiten de huidige versie ook nog altijd de 2 voorgaande versies blijft ondersteunen. Er gebeuren dus nog bugfixen en updates blijven mogelijk binnen jouw huidige versie.